Лошата новина е – никак. Страхът изчезва с опита, но не напълно и не завинаги. Има множество фактори, способни да предизвикат чувството на вълнение и дискомфорт преди изказване дори при най-опитните оратори.

Добрата новина е, че можеш да се научиш на получаваш удоволствие от процеса. Ще сравним това с екстремните спортове: скачането с парашут предизвиква страх и това е естествено, но това може да предизвика и много позитивни емоции, за които хората плащат пари.

Има разбира се, цял списък с препоръки, чрез които можем  значително да намалим страхът от публичната изява.

strah-ot-publi`hna-izava

Подготвяме се предварително и много репетираме!

За човек е свойствено да отлага неприятните задачи. Например, ние разбираме, че трябва да изнесем доклад след десет дни, и какво правим? Мислено отлагаме началото на подготовката до най-критичния момент. Освен това, всеки ден сме напрегнати и чувстваме, че този ден е близо, а ние още нищо не сме подготвили. Сами си създаваме и умножаваме стреса. А непосредствено преди изказването в главата ни се върти:

  • Не се подготвих достатъчно…
  • А ако попитат за…
  • Не ми стигна времето!

Треперещият глас, изпотените  длани и бягащия поглед са ви обезпечени, страхът е неизбежен.

С цел да се избегне подобна ситуация, е необходимо да се подготвяме още от първия ден, мислено приближавайки деня на нашата публична изява. Трябва ежедневно да мислим за това, какво и как да говорим, тезисно да фиксираме мислите си на хартия или да ги записваме на диктофон. И най-важното е да преговаряме всичко така, сякаш изказването е започнало. Огледалото е добър помощник. Помнете, подготовката е 90% от успеха.

Привикване към залата

Когато имаш своя зала, знаеш кое къде се намира, свикнал си с нея и се чувстваш комфортно, въобще, това е твоя територия. Когато обаче сте в нова зала, изпитвате дискомфорт и това е нормална реакция за непознато място. Трябва да свикнете с нея. Ако има възможност, отидете в залата един ден преди изказването или по-рано, и потренирайте в нея. Полезно е да пипнете стените, да се запознаете с техниката, да проверите има ли маркери, да поседите в залата на мястото на слушателите.

Посрещане на гостите

Сред посетителите е полезно да имате познати. Само след няколко минути общуване с  човек преди  изказването, наричайки го по име,  можете да  съсредоточите вниманието си върху него, ако изведнъж загубите мисълта си или ви е станало дискомфортно по време на изказването, или просто отново ви е обзел страхът. Логиката е проста: колкото повече гости преди изказването сте посрещнали, толкова повече „познати“, толкова по-малко стрес.

Изхвърляне на излишния адреналин

Адреналинът е полезен хормон, който повишава кръвната глюкоза и увеличава скоростта на нейната обработка. Резултатът е, мозъкът работи по-бързо, мускулите са в тон, организма се мобилизира. Сякаш точно това е нужно, но има нюанс – понякога се изработва твърде много адерналин, и тогава трябва да помогнем на организма да преработи излишъка. Може да повъртите ръце, да тичате по стълбите, или просто да натоварите мускулите. Важно е това да се прави не непосредствено преди самото изказване, а примерно 20 мин. преди това, за да може дишането ви да се успокои. Между другото, дишането е способно наистина да върши чудеса , десет дълбоки вдишвания и издишвания, и ще почувствате облегчение. Има техника, заимствана и прилагана в НЛП;

Вдишване, броим за себе си: „Хиляда и едно, хиляда и две, хиляда и три“.

Задържаме въздуха, броим: „Хиляда и едно, хиляда и две, хиляда и три“.

Издишване, отново броим: Хиляда и едно, хиляда и две, хиляда и три“.

Задържаме дишането, броим: Хиляда и едно, хиляда и две, хиляда и три“.

Въобще всички дихателни техники за узпокояване са подходящи.

Запазете добрата осанка: раменете назад, гърдите напред, брадичката леко напред – това дава успокояващ сигнал на организма.

Съвет

По-скоро, стоейки зад сцената и очаквайки своето излизане, вие ще забравите всички дадени ви по-горе съвети, но разпечатката или маркирането в телефона, лаптопа или таблета ще ви позволи бързо да получите достъп до необходимата информация и да се справите със страхът от публичната изява.

 

КУРС ” Ораторско майсторство. Риторика и увереност в речта”


www.Orator.bg

Ораторско майсторство и презентационни умения

Курсове | Семинари | E-Обучения | Е-Наръчник | Фирмени обучения